safe riders guide

Altijd bij je hebben

  • Kentekenbewijs
  • Verzekeringspapieren (groene kaart en schadeformulier)
  • Geldig rijbewijs
  • Naam, adres en telefoonnummer van de personen welke dienen te worden gewaarschuwd in geval van nood. Is je HOG rijklaar.

Overtuig je er van dat je motor “veilig” is. Als je motor regelmatig onderhoud krijgt blijft deze betrouwbaar en veilig. Beter voor jouw gezondheid, die van je mede weggebruikers en je kostbare investering “BRAVOK”

Voor vertrek Voordat je op je motor wegrijdt, is het belangrijk dat je een aantal essentiële punten checkt. Deze punten worden vaak samengevat als BRAVOK. Dit woord vertegenwoordigt de eerste letters van de zaken die je door moet nemen voordat je wegrijdt.

Banden

Het is belangrijk dat de spanning van de banden regelmatig wordt gecontroleerd.
Onvoldoende bandenspanning leidt tot:

  • een grotere kans op slijtage en beschadiging
  • een hoger brandstofverbruik (door verhoogde rolweerstand)
  • een slechtere wegligging
  • een langere remweg

De bandenspanning moet wel altijd binnen de door de fabrikant aangegeven waarden blijven. De bandenspanning kan het beste gemeten worden voordat je gaat rijden. Door het rijden neemt de spanning in de banden vanwege de oplopende temperatuur namelijk toe.

Zo is het ook niet zinvol om de bandenspanning te meten wanneer de motorfiets te lang in de zon heeft gestaan. Naast de bandenspanning moet er ook gekeken worden of er zich oneffenheden, spijkers of ander materiaal in of aan de band zitten die eventueel een klapband zouden kunnen veroorzaken. Het profiel van de band is ook erg belangrijk. Wettelijk moet een profiel van een band voldoen aan tenminste 1,0 mm diepte. Veiliger is 1,5 à 2,0 mm diepte.

Remmen

Niet goed functionerende of versleten remmen kunnen een groot gevaar opleveren voor de veiligheid. Controleer daarom bij hydraulisch bediende remmen altijd of er voldoende remvloeistof aanwezig is. Is dit niet zo, dan kan dit wijzen op versleten remblokken. Dit kun je tevens checken door de handremmen aan te drukken. Voelt de remdruk sponzig aan dan zijn waarschijnlijk niet de remblokken versleten, maar kan dit wijzen op een lekkage in het gesloten remvloeistofsysteem. Beschikt je motor over trommelremmen, controleer dan of de controlepunten op de trommel en het bewegende deel voldoende afstand hebben bij het ‘activeren’ van de rem. De remmen moeten, los van bovenstaande zaken, uiteraard gewoon goed werken en doen waarom ze op de motorfiets zitten: remmen!

Accu

De bevestiging dient deugdelijk te zijn, dit geldt voor zowel de accu zelf als voor de bedrading. Daarnaast dient de bedrading goed geïsoleerd te zijn en moet de hoeveelheid accuvloeistof zich tussen het minimum en maximum streepje bevinden. Indien een accu lek is en accuvloeistof verliest, dient de lekke accu vervangen te worden. Accu’s bevatten gevaarlijk zuur en mogen niet in de GFT bak! Pas op voor aanraking van het zuur met de huid, ogen of kleding. Defecte accu’s kunnen bij het gemeentelijk inzameldepot worden ingeleverd als chemisch afval.

Aandrijving

Er zijn drie soorten aandrijvingen. We zetten ze op een rijtje:

  • Kettingaandrijving: controleer of er genoeg vet op de ketting zit en of de ketting in het midden van het langste rechte stuk ongeveer 3 cm op en neer kan bewegen. Controleer tevens of een tandwiel niet ei-rond gesleten is. Dit is te controleren door het achterwiel rond te laten draaien terwijl de motorfiets op de middenbok staat. Uiteraard dient de kettingspanning te worden gemeten op het strakste punt van de ketting.
  • Cardan aandrijving: controleer of de as niet lekt.
  • Riemaandrijving: zoals deze op de meeste Harleys van toepassing is.

Controleer op eventuele scheurtjes in de riem en controleer net zoals bij de Kettingaandrijving, of de spanning voldoende is. Tot slot: Vervang niet alleen de riem cq ketting of alleen de tandwielen maar vervang ze altijd beide tegelijkertijd als set.

Verlichting

Zien en gezien worden is van levensbelang in het verkeer. Controleer de verlichting (groot-, dim-, voor-, achter- en remlicht) en de knipperlichten. De V staat ook voor Vizier. Je vizier van je helm draagt ook bij aan het zien. Je vizier moet daarom vrij zijn van krassen, aanslag en dient schoon te zijn 

Olie

Om de motor goed en soepel te laten draaien, is het belangrijk dat er voldoende olie aanwezig is. Controleer of de hoeveelheid olie zich tussen het minimum en maximum punt van het peilstokje bevindt. Zorg ervoor dat alvorens je gaat meten, de motor rechtop of op de jiffy staat zoals dit is voorgeschreven voor jouw type motor en dat de motor voldoende is afgekoeld. Daarnaast dien je, voor dat je gaat meten, het peilstokje even schoon te vergen, zodat je een zuiver meetresultaat krijgt. 

Koeling

Er zijn twee soorten koeling: luchtkoeling of vloeistofkoeling (V-rod). Controleer of de ribbels van de luchtkoeling schoon zijn. Wanneer er modder op zit zal de koeling niet optimaal werken. Bij vloeistofkoeling kun je controleren of er nog voldoende vloeistof aanwezig is. Draai echter nooit in één keer de dop van de radiator of het expansievat open als de motor nog warm is. De warme koelvloeistof staat namelijk onder druk en kan bij het openen spontaan gaan koken. Bij moderne motorfietsen is het niveau direct af te lezen en hoeft het systeem niet geopend te worden. 

Kleding om te overleven

Helm
Bezuinig niet op de aanschaf van je helm, koop de beste kwaliteit die je je kunt veroorloven. Let ook op het goedkeurmerk in de helm (E-keur)Ieder type helm heeft z’n voor- en nadelen. Laat je goed voorlichten door een deskundige en probeer de helm in de praktijk uit, alvorens tot aanschaf over te gaan. Intergraal helmen beschermen je volledige gezicht tegen wind, zand, regen, vogels, insecten etc. en zijn daarom bijzonder geschikt voor ons klimaat. 

Brillen
De bescherming van je ogen is essentieel. Zeker als je zonder scherm rijdt is het van belang dat je een beschermende bril draagt. Pas de kleur van je brillenglazen aan, aan de weersomstandigheden en de omstandigheden van de dag of nacht. (donker voor de dag en helder voor de nacht) 

Handschoenen
In geval van nood is het een natuurlijke reactie dat je een val breekt met je handen. Zorg voor stevige handschoenen die je handen beschermen. 

Laarzen / Schoenen
Stevig schoeisel voorkomt beschadiging van voeten en enkels bij een val. Zolen dienen antislip en oliebestendig te zijn. Bij voorkeur dient schoeisel te zijn uitgerust met stalen neuzen. 

Broek en jas
Leer is de traditioneel kleding voor de motorrijder. Leer beschermd uitstekend bij een valpartij. Je kunt ook kiezen voor andere materialen zoals met Kevlar verstekte kleding. Wat je keuze ook is, motorkleding moet bescherming bieden in alle weersomstandigheden, maar moet ook comfortabel zijn. Bedenk wel dat een duur maar goed motorpak altijd nog goedkoper is dan je huid. Voor welke stijl je ook kiest, bedenk dat motorkleding behalve modieus, ook praktisch, goed beschermend maar ook zichtbaar moet zijn voor je mede weggebruikers.

Algemeen
Zorg er voor dat alvorens te gaan rijden alle kleding goed gesloten en vast zit, zoals je helm, nek/doek, jas etc. Loszittende kledingstukken lijden af en zijn een potentieel gevaar 

The Lone Rider

De diversiteit van weggebruikers in Europa is groot, ze hebben veelal andere standaards met betrekking tot regels en gedrag. Bovendien zijn niet alle weggebruikers behept met dezelfde hoeveelheid rijvaardigheid en inzicht en is er een grote tolerantie in persoonlijke interpretatie. Dit maakt met name motorrijden in Europa tot een ware uitdaging. 

Fit en uitgeslapen op weg

Ga niet op de motor als je moe bent of medicijnen hebt genomen die de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden. Over het gebruik van alcohol en motorrijden hoeven we natuurlijk geen woorden vuil te maken; DIT IS ABSOLUUT ONTOELAATBAAR. Eventuele consequenties kunnen zeer verstrekkende nadelige gevolgen hebben, voor zowel jezelf als je mede weggebruikers. 

Voortgezette rijopleidingen.

Voor de meeste van ons is motorrijden is een hobby. Echt plezier in motorrijden krijg je echter pas als je ontspannen van je machine gebruik kunt maken. Het is daarom van belang dat je op min of meer regelmatige basis de kunstjes van het motorrijden weer eens laat bijschaven en je jezelf eens kritisch laat screenen door een ervaren instructeur met speciale aandacht voor de techniek van remmen en het nemen van bochten. Foutjes sluipen ongewild in je rijstijl. De meeste verzekeringsmaatschappijen zien hier ook het belang van in en geven een aanzienlijke korting op de premie na het behalen van het diploma. 

Drink voldoende WATER

Het mag dan in ons klimaat misschien wat overbodig lijken maar pas op. Tijdens je motorrit bij warm weer kun je snel veel vocht verliezen door invloed van de zon en wind. Meestal heb je dit niet direct in de gaten. Uitdroging beïnvloedt je reactievermogen.  

Rij met een maat

Als je een langere trip gaat maken is het verstandig met een “motormaat” op stap te gaan. In geval van pech of anders zins kun je elkaar helpen. Een lekke band kan al vergaande gevolgen hebben als je je motor onbewaakt langs de kant van de weg moet laten staan. 

Gevaren op het wegdek.

Diesel
pas op voor een glad wegdek door bij voorbeeld gelekte diesel uit een vrachtwagentank. 

Zand
een plek met los zand door een vrachtwagen verloren in een bocht kan fataal zijn. 

Gravel
losliggende gravel met name in bochten, betekend voorzichtig rijden en vooral de voorrem niet gebruiken. 

Drempels
met een te hoge snelheid over een drempel rijden kan tot gevolg hebben dat je de macht over het stuur verliest. 

Wild
in sommige gebieden is het raadzaam bedacht te zijn op overstekend wild, vooral gedurende de nacht. 

Voetgangers
met name oudere mensen en kinderen kunnen een onvoorspelbaar gedrag vertonen in het verkeer. Bovendien worden motorfietsen gemakkelijk over het hoofd gezien. 

Stoppen aan de kant van de weg

Als je moet stoppen aan de kant van de snelweg, geef dit dan duidelijk aan. Parkeer zo ver als mogelijk op een verhard deel van de rechter berm en ga zo ver mogelijk weg van het verkeer. 

De defensieve rijstijl

Als je nog lang van je motor en motorrijden wilt genieten leer jezelf dan een defensieve rijstijl aan gebaseerd op:

  • Total awarewness.
  • Observeren en anticiperen.
  • Scanning.
  • Gecontroleerde agressiviteit.

 

Total awareness
creëer in gedachten een gebied van 360 gr. om je heen waarin je continue de activiteiten van je medeweggebruikers volgt. Voorbeeld; in je spiegel heb je een rode auto waargenomen waarvan de bestuurder een wat kleverig gedrag vertoont en opeens is deze auto uit je gezichtsveld verdwenen. Dit had niet mogen gebeuren BLIJF WAAKZAAM. 

Observeer en anticipeer op acties van mede weggebruikers
Voorbeeld; voordat je gaat inhalen probeer dan (via de spiegels) oogcontact te krijgen met de chauffeur van het voertuig dat je gaat inhalen. Overtuig je ervan dat hij je gezien heeft en niet is afgeleidt door andere bezigheden zoals bellen of discussies met passagiers etc.
Observeer de positie van voertuigen op de weg en anticipeer op mogelijke verandering van richting. Creëer ruimte om je heen waarmee je jezelf kostbare reactietijd geeft. 

Scan de wegsituatie voor je voortdurend af
Bekijk het wegdek en het verkeer. Tracht potentieel gevaarlijke situaties in te schatten en geef jezelf de tijd en mogelijkheid hierop te anticiperen. 

Gecontroleerde agressiviteit
Een defensieve rijstijl is in essentie passief, de meer actieve vorm is een gecontroleerde agressieve rijstijl. Het doel hiervan is je zichtbaarheid op de weg te vergroten waardoor je aanwezigheid beter opvalt bij je mede weggebruikers.
Met extra uitlaadgeluid trek je aandacht van de overige weggebruikers.

  • Voer gedimd-groot licht overdag.
  • Positioneer je motor op je rijbaan links van het midden.
  • Vermijdt de “dode hoek” van je mede weggebruiker.
  • Rijdt pro-actief. Haal langzamer verkeer in als je daartoe de gelegenheid hebt, waardoor je meer ruimte om jezelf creëert.
  • Maak jezelf en je motor beter zichtbaar door opvallende kleding. 

Rijden met een passagier

Voor wat betreft kleding en veiligheid gelden voor de passagier dezelfde regels als voor de bestuurder. De passagier dient op de hoogte te zijn met de basis begrippen van het motorrijden en de gedragingen van de motor op de weg. Tussen passagier en berijder moeten een paar afspraken gemaakt worden zoals;

 

  • Op- of afstappen pas na toestemming van de berijder.
  • Bij het nemen van bochten moet de passagier “meeleunen” met de berijder. De schouders van berijder en passagier moeten in lijn zijn. Te veel of te weinig meeleunen kan leiden tot negatieve effecten en instabiliteit van de motor in de bocht.
  • Wijs de passagier op de hand- en voetsteunen.
  • Wijs de passagier op het gevaar van een hete uitlaat en motordelen.
  • Spreek een paar basis handsignalen af voor communicatie tijdens de rit. 

Bedenk dat de remweg van je motor aanzienlijk langer wordt als je een passagier bij je hebt. Laat je niet verrassen en hou hiermee rekening. Pas bandenspanning en vering aan volgens de voorschriften in je “User Manual”. Last but not least, controleer of je verzekering voldoende dekking biedt in geval van een calamiteit?

De regels

Van hen die deelnemen aan ride-outs wordt verwacht dat de regels strikt worden nageleefd. Deelnemers die de regels regelmatig negeren worden uitgesloten van verdere deelname aan ride-outs. De regels zijn opgesteld om de veiligheid van de deelnemers te bevorderen. Neem a.u.b. de tijd om ze door te nemen. 

Competentie

Rijden in een groep vergt volledige concentratie en een grote mate van zelfdiscipline. Als deelnemer van de groep ben je mede verantwoordelijk voor de veiligheid van de andere deelnemers. Een foutieve instelling van een deelnemer kan de veiligheid van anderen in gevaar brengen en leiden tot ongelukken. Als je deelneemt aan een ride-out dien je fit te zijn en te beseffen dat een zwakke schakel in de keten een gevaar kan zijn voor de hele groep. 

Handsignalen

Maak je bekend met de handsignalen zoals deze door bikers gebruikt worden. Ze worden gebruikt om elkaar te informeren voor gevaren op de weg of voornemens met betrekking tot veranderingen van richting, snelheid etc. 

De conditie van je Bike

Je motorfiets dient mechanisch in tip-top conditie te zijn. Indien je twijfels hebt met betrekking tot de betrouwbaarheid van je motor vraag dan voor aanvang van de rit een technicus om raad. Let speciaal op de profieldiepte van je banden. 

Brandstof, olie etc.

Controleer voor aanvang van de rit oliepijl en zorg dat je benzinetank vol is. 

Nieuwe deelnemers

Motorrijders die voor het eerst deelnemen aan een ride-out dienen op de hoogte te zijn van de geldende regels. Nieuwkomers moeten zich daarom kenbaar maken bij een roadcaptain die voor aanvang van een rit de benodigde instructie kan geven.Het is aan te bevelen dat minder ervaren rijders zich voor in de groep positioneren. 

De groep verlaten

Als een deelnemer tijdens de ride-out de groep wil verlaten, maakt hij dit bij voorkeur voor aanvang van de rit bekend bij de voorrijder. 

Je plaats in de groep

Een groep motorrijders rijdt in “baksteenverband” waarbij in 2 lijnen wordt gereden tenzij de breedte van de weg dit niet toelaat. Een deelnemer aan de rit behoudt ten alle tijden zijn lijn.

Bij het North-East Holland Chapter wordt met ingang van het seizoen 2003 tijdens ride-outs gereden volgens het z.g.n. “Follow-up Systeem”.

Bij dit systeem worden kruispunten, rotondes e.d. niet meer door de roadcaptains afgezet. Direct gevolg hiervan is dat er meer rust in de groep ontstaat, onnodige risico’s voor de roadcaptains worden vermeden. Alle deelnemers aan de ride-out dienen zich te houden aan de geldende verkeersregels.

Hoe werkt het “FOLLOW-UP” systeem. Bij het follow-up systeem worden alle deelnemers van de ride-out betrokken. Aan hen de taak om de overige deelnemers de weg wijzen waarin de groep is gereden. Bij verandering van de rijrichting geeft de roadcaptain aanwijzingen aan de deelnemer die achter hem rijdt. Deze deelnemer stelt zich dan op aan de zijkant van de weg in de rijrichting van de groep en zodanig dat hij/zij zichtbaar is voor de achter op komende deelnemers.

De deelnemer die zich op aanwijzing van de roadcaptain heeft opgesteld aan de zijkant van de weg, mag pas vertrekken nadat hij/zij de laatste roadcaptain heeft waargenomen. Op dit moment zal hij/zij achter de groep maar vòòr de roadcaptain aansluiten. Het is van zeer groot belang dat de deelnemer op zijn post blijft totdat hij/zij kan vertrekken.

Gaat hij/zij voortijdig van zijn post dan valt de groep uiteen omdat de overige achterop komende deelnemers niet meer kunnen waarnemen in welke richting de groep is gereden. Voor je gevoel kan het soms heel lang duren alvorens de laatste roadcaptain(s) in zicht komen en je weer kunt gaan rijden, maar hou vol en blijf op je plaats.

Formatie van de groep:

Een groep wordt gevormd door:

  1. De Voorrijder
    Als eerste rijdt de “Voorrijder” deze kent de te rijden route en geeft aanwijzingen aan de roadcaptain met betrekking tot de route en de te verwachte verkeerssituaties.
  2. De roadcaptain
    De roadcaptain rijdt achter de voorrijder hij bepaald het tempo van de groep en geeft aanwijzingen aan de deelnemer die achter hem rijdt.
  3. Deelnemers
    Na de roadcaptain volgen de deelnemers van de ride-out. Alle deelnemers van de groep rijden in z.g.n “baksteenverband” (zie blz. 11) waarbij in 2 lijnen wordt gereden tenzij de breedte van de weg dit niet toelaat. Deelnemers aan een rit nemen bij aanvang een vaste plaats in, halen niet in en behouden ten alle tijden hun lijn. In de groep wordt de z.g.n. 2 seconden regel in acht genomen. Deze 2 seconden regel houdt in dat men een afstand van zijn voorganger in acht neemt welke overeenkomt met de tijd gemeten van een vast punt aan de kant van de weg op het moment van passeren van de voorganger tot het moment men zelf het object passeert. Op deze manier wordt steeds voldoende ruimte gecreëerd om tijdig tot stilstand te kunnen komen.
  4. Een of twee roadcaptains als laatste man
    Als laatste en van de groep rijden 1 maar bij voorkeur 2 roadcaptains. Deze heeft (hebben) tot taak eventuele strandgevallen te begeleiden en staat(n) in contact met de voorrijder. Voor een inhaalmanoeuvre van de groep kan indien mogelijk de laatste man de doorgang van het achteropkomende verkeer blokkeren. Tijdens een ride-out begeleiden de roadcaptains de rit en verzorgen doorgang van de deelnemers en eventuele strandgevallen. De deelnemers dienen de aanwijzingen van de roadcaptains indien mogelijk strikt op te volgen.

Oogcontact en spiegels

Tijdens de rit is het van essentieel belang je omgeving scherp in de gaten te houden. Ga niet in de dode hoek van je voorganger rijden en gebruik constant je spiegels. De roadcaptains mogen niet worden gehinderd in de uitoefening van hun soms risico volle opdracht door deelnemers die hen niet zien aankomen omdat ze niet in hun spiegels kijken. Maak er een gewoonte van over je schouders te kijken voordat je gaat inhalen of van richting wil veranderen. Zorg dat je niet voor verassingen komt te staan.

Tenslotte

Wat er ook gebeurd en in welke situatie je ook terechtkomt denk altijd eerst aan je eigen veiligheid en de veiligheid van je mede weggebruikers. Indien je de aanwijzingen van roadcaptains opvolgt doe je dit altijd op eigen risico. Blijf dus altijd alert, stop als je dit noodzakelijk of wenselijk acht en handel zoals dit in de wet en regelgeving is voorgeschreven. Rij je eigen rit en blijf je bewust van het belang van je veiligheid.

X